Canisius Consulting
Consulting en Interim Management

Curriculum Vitae

Naam: Canisius, Wil
Geboortedatum: 17 mei 1951
Bedrijf: Canisius Consulting: directeur/eigenaar (vanaf 2001)
Lid van de NVIM (Ned. Vereniging voor Interim Managers)
Lid van het KVGO
Email info@canisius-consulting.nl
Mobiel +31(0)613076068

Persoonlijke presentatie

Ik ben een ervaren hands-on lijn- en projectmanager met een bewezen trackrecord in het bedrijfsleven in operationele en logistieke omgevingen in diverse branches. Ik heb een mooie staat van dienst opgebouwd in het aantoonbaar verbeteren van de performance van profit-organisaties door bedrijfsprocessen te optimaliseren. Daarin ligt mijn onderscheidend vermogen.

Ik ben een no-nonsense, nuchtere professional met een stevige uitstraling. Ik werk methodisch en ben zeker resultaatgericht. Ik leg gemakkelijk contacten op alle niveaus. Met mijn open manier van communiceren weet ik mensen mee te nemen in de noodzakelijke verandering. Ik ben wars van grote veranderverhalen, maar doe het in de praktijk. Als het nodig is, ga ik daarin voor.

Door mijn ruime ervaring aan interim opdrachten ben ik breed inzetbaar als verander- en verbetermanager in uiteenlopende situaties en organisaties.

Samenvatting

Operations management
• Diverse leidinggevende functies (tot > 200 fte’s), waarvan aantal jaren op MT niveau. Ploegendienst omgeving.
• Ervaring in procesindustrie: kapitaal intensieve proces ketens met sterke logistiek.
• Maintenance management incl. pakketondersteuning (OMS systeem, FMECA).
• Sterke focus op verbetering procesbeheersing (keten management).

Project management
• Projectmanagement voor investeringen op gebied van machines, installaties en logistiek (tot 65 miljoen Euro).
• Projecten op gebied van supply chain (techniek, farma, food, FMCG).

Kwaliteitsdenken in procesverbetering en Lean management
Uitgebreide ervaring kwaliteitsmanagement:
• TQM/TPM project in productie organisatie. Uitgebreide ervaring d.m.v. ondersteunen verbetergroepen en implementeren van verbeteringen, ondersteund door SPC.
• Publicatie in Kluwer Kwaliteitshandboek in 1993. Artikel over CEDAC.
• Lean Six Sigma Green Belt certificaat behaald sinds 2012.
• Ervaring met Lean management projecten in diverse opdrachten.
• Bekend met HACCP, BRC, GDP, GMP, ISO richtlijnen

Transitie organisatie
Periode 2010 – 2011 transitie begeleid van overheidsorganisatie (farma). Een deel van organisatie werd verzelfstandigd en geprivatiseerd,  en een deel werd ondergebracht bij ander overheidsdienst. Diverse werkgroepen en onderzoeken begeleid.

Cultuuromslag
Periode 2007 – 2009. Productiebedrijf wilde veranderen van functionele organisatie naar proces gerichte organisatie. Inrichten van multidisciplinaire teams met de focus op procesverbetering, ondersteund door WCM. Trainen van medewerkers in proces gericht denken en oplossen. Begeleiden van kader van vakinhoudelijke verantwoordelijkheid naar procesverantwoordelijkheid. Vervolgens met WCM verdere verbeteringen aanbrengen.

Cultuur verandering
Periode 2006 – 2007. Bij installatiebedrijf organisatie buitendienst verbeterd door verbetering van de communicatie tussen binnen- en buitendienst en organisatie aanpassingen. Resultaten buitendienst aanmerkelijk verbeterd.

Fusie bedrijven
Periode 2004 – 2006. Twee bedrijven met revisie en service activiteiten in metaalsector. Fusie bedrijven onderzocht. Vervolgens fusie gerealiseerd, bedrijfsorganisatie aangepast.

Verrichte interim opdrachten

2001 – heden Permanent opdrachten op het gebied van advisering en coaching van directeuren en managers van kleine organisaties (MKB).
2015
FMCG branche. Interim project manager.
Project manager CLP-EU (certificering en labelling van verpakkingen). Wijziging alle verpakkingen en invoering ervan vóór juni. Verder diverse engineering projecten op gebied van machine aanpassingen en logistiek ter verbetering van OEE (liquids en areosols lijnen). Aansturing van contractors.
2013
Security printing organisatie (geld, visa, postzegels).
Interim hoofd bedrijfsbureau. Opzetten van bedrijfsbureau. Organisatie advies en verandering. Projecten op gebied van Lean Management (september – december 2013).
2012 Grafische groep. Project Management.
Projectmanager integratie 4 bedrijven naar één locatie. Aansturen project team. Bewaken van planning en budget (maart – oktober 2012).
2011 Farmaceutisch bedrijf. Supply chain manager.
Overbruggingsmanagement en ondersteuning bij complexe transitie binnen de organisatie (o.a. SAP project). Uitgebreide kennis opgedaan van GMP/GDP aspecten (juni 2010– november 2011)
2010 Praktijkervaring in levensmiddelen bedrijven.
Specificieke focus op zaken die daar van belang zijn (hygiene, HACCP en BRC kennis) (oktober 2009 – juni 2010)
2009 Interim maintenance manager bij een productiebedrijf.
Reorganisatie van de technische dienst. Ondersteuning/advisering bij ingrijpende organisatieverandering (procesmatig produceren). Implementatie nieuwbouwproject. Opzetten onderhoudsmanagement systeem. (30 fte’s) (oktober 2007 – maart 2009)
2007 Project medewerker overheidsinstelling voor logistiek landelijk archiefbewerking project.
Verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole bij overdracht naar reguliere organisatie (juli 2007 – november 2007)
2007 Reorganisatie buitendienst van een installatiebedrijf voor liften. Interim afdelingshoofd, rapport over toekomstig beleid, aanstellen en inwerken opvolger. (50 fte’s; april 2006 – maart 2007)
2006 Implementatie van fusie van twee technische bedrijven in de metaal sector
Begeleiden van complex veranderingsproces. Interim directeur technisch bedrijf (september 2004 – februari 2006)
2005 Onderzoek en afstemming productie capaciteit aan de capaciteitsvraag tussen drie productie bedrijven (2 mnd)Advies en ondersteuning van diverse processen op terrein van administratieve organisatie van een management informatie systeem (3 mnd)Procesverbetering realiseren en coaching van afdelingsleider bij een productie bedrijf (45 medewerkers) (3 mnd)
2004 Technische vertaling verzorgen van management informatie systeem (Engels-Nederlands) groot concern (1 mnd)Data entry project voor company breed management informatie systeem concern (> 3000 medewerkers) (2 mnd)Ervaringsproject logistieke dienstverlening stukgoederen sector (1 mnd)
2003 Diverse adviesopdrachten landelijke logistieke verspreidorganisatie ten aanzien van voorstellen voor landelijke tariefstelling diverse posttrajecten. (dec 2002; mei-okt 2003)
2003 Interim management kranten productie bedrijf
Hoofd productie en lid MT. Opdracht: stabiliseren productie, invoeren procesbeheersing en begeleiden verandertraject/reorganisatie. (juli 2002 – juni 2003)
2002 Personal coaching agentschap buitenlandse fabrikant kapitaalgoederen
Onderhandelingen en business plan midden lange termijn. (2 mnd)
2001 Projectopdracht grote landelijke logistieke verspreidorganisatie
Begeleiding pilot testen nieuwe sorteersoftware in de bedrijven. Evaluatie van de pilot, publicatie evaluatie rapport en beleidsadvies komende jaren. (2 mnd)
2001 Training procesbeheersing krantenbedrijf
Workshop opzetten en verzorgen voor productie afdeling en technische dienst op het gebied van procesbeheersing. (3 mnd)

Functies in loondienst

1997 – 2001 Ten Klei Direct Marketing Service Centre te Purmerend
Technisch adjunct directeur (120 medewerkers). Full-service grafimedia bedrijf.
1996 – 1997 Wegener Corsmit te Zoetermeer
Manager operations (80 medewerkers). Fulfilment organisatie.
1995 – 1996 Coster Groep te Houten
Projectmanager.
1988 – 1995 Roto Smeets De Boer te Hilversum
Consultant productie en techniek. Beleids-/projectmedewerker concernstaf.
1980 – 1988 Koninklijke Smeets Offset in Weert
Productieleider
(280 Medewerkers) Rotatie drukkerij en nabewerking.

Opleiding

Gymnasium B
Werktuigbouwkunde, Technische Universiteit
Diverse trainingen, zoals:

Talen

Engels en Duits: zeer goed
Frans: zeer redelijk
Italiaans: beperkt

ICT kennis

Terug naar Canisius Consulting

backtotop